تجارت الکترنیکی به تمامی سیستمهای کامپیوتری اطلاق میشود که از معاملات دادوستدی حمایت و پشتیبانی میکنند. به طور کلی میتوان تجارت الکترونیک را انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی تعریف کرد . با این تعریف، تمام فرایندهای درون سازمانی تجاری(تولید، انبارداری, مدیریت مالی, عملیات و فروش), و فعالیت های بازار الکترونیک ( خرید، فروش و حراجی و غیره) شامل حوزه تجارت الکترونیک خواهد شد.از سال ۱۹۹۸ به طور عمومی ۱۱مدل تجارت الکتریکی وجود داشت . از میان مدل های تجارت الکترونیکی ۳ مدل پر کاربرد عبارتند از:
ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): طرفین معامله بنگاهها هستند.
ارتباط بنگاه و مصرف کننده (B2C): ارتباط تجاری مستقیم بین شرکتها و مشتریان میباشد
ارتباط مصرف کنندهها و شرکتها: (C2B): اشخاص حقیقی به کمک اینترنت فراوردهها یا خدمات خود را به شرکتها میفروشند
بهترین نقطه شروع اغلب برای بیزینس های بزرگ مدل E-Shop که همان مدل B2C بوده و به آن خرید “آنلاین” نیز گفته میشود، میباشد. مهمترین لازمه کار با این مدل یک فروشگاه اینترنتی برای معرفی و ارائه محصولات و سرویس است. تقریبا نقاط مشترکی که میتوان در تمامی این تجارتها دید خرید و پرداخت بصورت بر خط میباشد. اگر بخواهیم نسخه هایی که روزانه با آنها مواجه میشویم را در ابتدا مد نظر قرار دهیم، احتمالا به فروشگاههای آنلاینی بر میخوریم که اقدام به فروش اجناس خود به مشتری ها میکنند. این نوع تجارت در ایران تقریبا در تمام موارد بصورت ارتباط بنگاه و مصرف کننده (business to consumer) دیده میشود. بدین صورت که در این نوع فروشگاهها فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگیهای کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام میکند. این سفارشها پس از بررسی و تایید نهایی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا و حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارشدهنده ارسال میشود و وجه کالا به روشهای مختلف قابل پرداخت میباشد. امروزه این نوع تجارت الکترونیک در سر تا سر جهان جزو محبوبترین و پر رونق ترین مدل تجارتی است .
فروشگاههای موفق اینترنتی معمولاً ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند تا به موفقیت دست بایند. بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد. زیرا مشتریان در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را با دیگران مقایسه میکنند و تا به آن اطمینان نکنند دست به خرید نمیزنند. این قسمت مهمترین حوزه ی فعالیتهای یک بیزینس تازه کار خواهد بود، و یکی از کلیدی ترین حوزه هایی که در صورت قدمی نادرست دیگر نمیتوان آن بیزنس را نجات داد و کاملا از بین میرود . مهمترین پیشنهاد ما در این مورد روشهای درگیر ساختن مشتری وطولانی تر کردن زمان این درگیر سازی توسط جذاب کردن محتوا از نظر و دید او است. بیشتر این روشها در شرکتهای بزرگ و موفق بصورت ضمنی و غیر مستقیم با روشهایی موسوم به گیمیفیکیشن یا بازی آفرینی اجرا میشود. ما نیز روشهایی مشابه و بومی شده را برای این نوع از کارها پیشنهاد میکنیم. برای آشنایی بیشتر با این روشها با ما تماس بگیرید.