احتمالا این سؤال بارها برای شما پیش آمده است که چه چیز بازیها را از دیگر فعالیتهای روزمره متمایز میکند؟ احتمالاعلاقه مند باشید که بدانید چرا بازی های کامپیوتری معمولا بازیکنان را به انجام خودشان معتاد میکنند. اینکه چرا بازیکنان ساعتهای متمادی را پای صفحه های نمایشگر مات و مبهوت به انجام بازیهای مختلف میپردازند بی آنکه گذر زمان را متوجه شوند. به راستی بازی ها چه چیزهایی دارند که اینگونه، افراد را به سمت خود میکشند؟ و آیا از این المانها میتوان در دیگر زمینه ها استفاده کرد؟

جواب این سؤال مثبت است. در حقیقت علم استفاده از المانهای بازی در زمینه های غیر بازی گیمیفیکیشن نام دارد. با استفاده از این دانش میتوان جذابیت بازیها را در کارهای دیگر، اعم از فعالیتهای خسته کننده تا کلاس های آموزشی وارد کرد.
در حقیقت با یادگیری دانش گیمیفیکیشن (که ما آن را بازی آفرینی مینامیم) میتوان کارهای خسته کننده و تکراری را به فعالیتهای مفرح و شادی بخش تبدیل کرد به طوری که افراد از انجام آنها سیر نشوند. همچنین میتوان سرویس ها و محصولات را با این روش برای مشتری ها جذاب تر کرده، فروش و سود بیشتر را به همراه رضایت بیشتر مشتری به ارمغان آورد.

البته باید خاطر نشان شد اضافه کردن تمام المانهای بازیها به هر نوع فعالیتی لزوما منجر به نتیجه بهتری نخواهد شد و این کار دانش خاصی را طلب میکند. در حقیقت زیبایی علم گیمیفیکیشن همین میباشد که در پی پاسخهایی در خصوص جواب به چرایی و چگونگی جذاب کردن محتوا برای مخاطب است. در گیمیفیکیشن و بازی‌آفرینی ما با مطالعه تاثیرهای مختلف بازیهای مختلف بر مخاطبانشان قصد داریم که از این محرک ها و انگیزاننده ها برای مقاصد دیگری استفاده کنیم. برای مثال میتوانیم از این مفهوم در حوزه ی سلامت بهره ببریم و با انگیزش و ایجاد علاقه ی بیشتر کردن مخاطبان (برای مثال کودکان) آنها را در فعالیتهای ورزشی بیشتری داخل کرده و باعث شویم از لحاظ روحی و جسمی به سلامت بیشتری دست بیابیم. البته با اندکی چرخش میبینیم که حتی همین زمینه ی خاص نیز علاوه بر تاثیر در حوزه سلامت میتواند نقشی عظیم در صنعت و تجارت داشته باشد. مثالی که شاید این روزها زیاد آن را شینده باشیم کمپانی نایکی هست که با استفاده از مفهوم گیمیفیکیشن در ساخت بازی های انگیزاننده در حوزه سلامت نه تنها باعث میشود کاربر از انجام آنها (مثلا یک رقابت با تعدادی از دوستان بر سر تعداد کیلومتر مسیر پیاده روی شده توسط آنها در هر روز) لذت برده و علاوه بر آن بر سلامتی خود بیفزاید، بلکه با ایجاد یک تبلیغ بسیار قوی و مؤثر برای این کمپانی بزرگ، سود فروش کلی آن را نیز به شدت افزایش دهد. علاوه بر اینها این کمپانی به شدت میتواند در بازار تبلیغات گوی سبقت را از رقبا ربوده و با تکیه بر اینکه هدف این کمپانی سلامت بیشتر افراد است خود را در دید مردم از یک شرکت و کمپانی تجاری محض به یک کمپانی با هدف سود رسانی بیشتر به سلامت جامعه معرفی کند، که این موفقیت را به واقع با هیچ چیز دیگری در صنعت تبلیغات نمیتوان جایگزین کرد.

Joomla SEF URLs by Artio